Osteopatia

Osteopaatti on Valviran hyväksymä nimikesuojattu terveydenhuollon ammattihenkilö

Syitä hakeutua osteopaatin vastaanotolle:

ylä- ja alaselkäkipu

niska-hartiaseudun jännittyneisyys ja kiputilat

päänsärky; jännityspäänsärky, migreeni, purennasta peräisin olevat päänsäryt

kuormitustilat, stressioireet, uniongelmat

toiminnallisia sisäelinperäiset vaivat; närästys, turvotus, kuukautiskivut

huimaus, tinnitus

raajojen kiputilat ja hermopinteet, puutuminen, pistely

leikkausten jälkitilat, arpien hoito

raskausajan oireilu; liitoskivut, raajojen kiputilat, alaselkäkipu...

Osteopatiassa ihminen nähdään kokonaisuutena, jonka terveyteen vaikuttavat niin fyysiset, psyykkiset kuin sosiaalisetkin tekijät. Ihmiskehon rakenteen ja toiminnan vaikutus toisiinsa on merkittävä.

Osteopatian ajatus ihmisen elintavoista, kehon mukautumisesta toimintaan sekä liikerajoitusten, jännitysten tai muiden toiminnallisten häiriöiden vaikutuksesta kehon omiin säätely- ja paranemismekanismeihin avaakin mielestäni hyvin osteopatian mahdollisuuksia akuuttien ja kroonisten kiputilojen, sekä toiminnallisten vatsavaivojen hoidon lisäksi myös ennaltaehkäisevänä hoitona.

Osteopaatti käyttää monipuolisesti erilaisia hoitotekniikoita, joiden kautta hoito kohdistetaan lihaksiin, niveliin, sidekudokseen sekä sisäelimiin ja hermostoon. Kehoa pyritään tuomaan tasapainoon, jotta hengityksellä, verenkierrolla sekä nestekierrolla olisi mahdollisimman vapaa kulku kehossa edistäen kehon oman itseparanemismekanismin toimintaa.

Käynneillä huomioidaan aina asiakkaan sen hetkinen terveydentila ja sairaushistoria. Hoito tapahtuu yhteistyössä asiakkaan kanssa toiveet ja tavoitteet, sekä sen hetkinen elämäntilanne huomioiden. On tärkeää, että asiakas kokee voivansa itse olla vaikuttamassa omaan hyvinvointiinsa. Vastaanotolta saa kotiinviemisiksi eväitä oman hyvinvoinnin ylläpitoon ja mahdollisesti harjoitteita, joilla edesauttaa omaa tilannetta.

​Oirekuvan paranemiseen voivat vaikuttaa monet tekijät. Toisinaan hyviä tuloksia huomataan jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen, mutta usein tarvitaan useampi hoitokerta pysyvämpien tulosten saavuttamiseksi. Joissain tapauksissa säännöllinen hoito on hyvä hyvinvointia ylläpitävä tekijä. Myös hoitosuunnitelmasta ja hoitojakson pituudesta on hyvä keskustella vastaanotolla, jotta molemmilla, niin osteopaatilla kuin asiakkaalla, on yhteinen ymmärrys tilanteesta ja sen kanssa etenemisestä.